counter create hit

مطالب مرتبط:

تغییر محل نشست سران عرب از بیم موشک های یمن

منابع خبری اعلام کردند که عربستان سعودی از بیم شلیک موشک های بالستیک یمن به شهر ریاض، محل برگزاری اجلاس آتی سران عرب را به شهر الدمام انتقال داده است.

محل دفن دکتر داریوش شایگان

بهشت زهرا. قطعه نام آوران/ بخارا

ده درمان بزرگ جهان (اثر سامرست موآم)

لئون تولستوی و جنگ و صلح ادامه...

واکنش‌ایران‌به‌تجاوز‌رژیم‌صهیونیستی‌به‌پایگاه‌"تی‌٤"

سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن محکومیت شدید تجاوز جنگنده های صهیونیستی به پایگاه هوایی "تی ٤" سوریه، آن را نقض آشکار قوانین بین المللی و در راستای تقویت تروریست ها خواند. ...

شورولت کلرادو ZR2 بایسون، حریف سرسخت تاکوما TRD Pro

شورولت کلرادو ZR2 بایسون، حریف سرسخت تاکوما TRD Pro

سال پیش کمپانی های شورولت و آمریکن اکسپدیشن با یکدیگر برای ساخت کانسپت کلرادو ZR2 AEV همکاری کرده بودند و به نظر می رسد این پیکاپ خشن به زودی راهی خط تولید خواهد شد. بنا به گزارش سایت آفرود، نسخه تولیدی این پیکاپ کلرادو ZR2 بایسون نام ...

خطای دید این تصویر گرافیکی به ضمیر ناخودآگاه شما ربط دارد!

رسانه کلیک – تصویر زیر متشکل از رنگ های مات در هم آمیخته ای است که باعث نوعی خطای دید شده و وقتی به یکی از آنها برای زمان حداکثر یک دقیقه خیره می شوید، انگار رنگ مورد نظر از تصویر پاک می شود! عکس زیر به تازگی در شبکه اجتماعی ردیت منتشر شد، اما نسخه […] ...

نزاع در یاسوج ۵زخمی برجای گذاشت

در پی وقوع یک نزاع و تیراندازی و درگیری با اسلحه سرد در یکی از مناطق حاشیه شهر یاسوج، پنج نفر زخمی شدند.

از مطالعه راه هایی برای نشستن خواننده در گروه یک راه مهم برای مقابله با تکرار آهنگ ها

از بررسی شیوه نشستن خواننده در کنار گروه تا یک راه مهم مقابله با تکرار در آوازخوانی

این گزارش از اخبار است. شانزدهم جلسه مراسم آواز سه شنبه شب در مرکز فرهنگی ارسباران. در این برنامه که بیش از یک سال و نیم است که کانون موسیقی ارسباران ارائه دهد. میلاد با آهنگساز و نوازنده سنتور مهمان خانه (استاد مدعو) در این ماه حدود "ترکیب شعر و موسیقی, آواز خواندن و نوشتن و آواز" هزینه. او برشمرده چهار عامل در این زمینه گفت: اولین و مهم ترین اصل در آواز را انتخاب کنید یک شعر است و خواننده باید بدانید دقیقا همان گروه هستند که در صحبت کردن. همچنین انتخاب دستگاه و آواز اجرایی نیز بسیار مهم است برای مثال در ماهور خوانده شده و یا آواز بیات اصفهان است ؟ دیگر عامل مهم این است که باید کلام شعر کاملاً مفهوم و واضح خوانده و بیان شود. سومین عامل مهم نیز درآمیختن درست و دقیق کلام با ملودی است و اینکه مثلاً میان یک کلمه بخصوص از شعر در زمان خواندن نباید به هیچ وجه وقفه و سکته ایجاد شود. چهارمین عامل نیز که شاید متفاوت از ای مقوله باشد اما در اجرا بسیار نقش ایفا می‌کند طریقه نشستن خواننده روی صحنه و احترام متقابل میان او و نوازندگان است که اثر مطلوبی بر اجرا می‌گذارد. در دومین مبحث فنی و تئوریک این نشست که با عنوان «آشنایی‌زدایی در آواز» ارائه شد، علی شیرازی و جاوید عباسی فلاح (خواننده و پژوهشگر آواز) حاضر شدند. عباسی فلاح به عنوان توضیح اولیه در مورد «آشنا‌یی زدایی» و نخستین بازخوردهای تئوریک آن در هنر گفت: این اصطلاح را در آغاز ویکتور شکلوفسکی منتقد روسی و نماینده نخستین گروه از فرمالیست‌های روسیه به کار برد و اعتقاد داشت که اساساْ وظیفه هنر، ناآشنا کردن چیزها یا به عبارت دیگر پیچیده کردن چیزها و دور ساختن آنها ازحوزه عادت و روزمرگی است.» شیرازی هم پس از به دست دادن تعریف اولیه موضوع بحث، به ضرورت ارائه قسمت‌های آشنایی‌زدایانه در آواز ایرانی پرداخت که شامل ساخت انواع جمله‌های تحریری غیرردیفی اما وابسته به ردیف آوازی به همراه نگرشی تازه بر عنصر حس و حال در آواز، تلفیق شعر و موسیقی و بقیه مؤلفه‌ها برای گریز از رکود و تکرار در تولید و عرضه آثار آوازی و نشان دادن آوازهای با اصالت ایرانی که هم اکنون بسیار کم‌رنگ شده است. وی سپس در تکمیل این بحث افزود: «مبنای ظهور پدیده‌ها در موسیقی، آشنایی‌زدایی است و شاید اولین کسی که در کشور ما از این مقوله صحبت کرده دکتر شفیعی کدکنی بوده که زمینه حرف‌هایش هم طبعاً شعر و ادبیات بوده است و ما هنوز از نظر تئوریک با ظرفیت‌های این بحث در موسیقی ایرانی ناآشنا هستیم. البته به نظرم آشنایی زدایی خودش یک نوع آشناسازی است به این صورت که چیزی کشف شده اما کمتر فرصت ظهور پیدا کرده یا اصلاً فرصتش را نیافته و به همین دلیل در معرض ارائه عمومی قرار نگرفته است. این خواننده و آوازپژوه در پاسخ به سؤال کارشناس مجری نشست مبنی بر اینکه چه چیزی بر افول آواز ایرانی تأثیر گذاشته است، گفت: در این چهار دهه عواملی چون بی عملی رسانه‌ها در مواجهه و بازتاب دادن به آواز و البته آموزش این هنر تأثیرات منفی خود را گذاشته‌اند. رسانه به این صورت که با ظهور رادیو و تلوزیون و ضبط کردن صدا و فیلم برداری اجراهای موسیقی، نقش اجراهای زنده و آوازخوانی‌ها که زمانی با زندگی ما عجین بودند در فضای جدید کمرنگ شده و آموزش آواز نیز به روز نشده و اثر منفی گذاشته است ولی در عین حال ما همیشه در حال آشنایی‌زدایی هستیم. در هنر هیچ پایانی وجود ندارد و بزرگترین مصداق‌های آشنا‌زدایی را می‌توان در شعرهای پارسی نیمایوشیج یافت که با وقوف بر شعر کلاسیک و کهن شعر نو را بنیادگذاری می‌کند. وی افزود: آشنایی‌زدایی به معنای معیارزدایی نیست بلکه به معنای خلق معیارهای تازه است، در آواز ایرانی، مهمترین پایه ردیف است و قانون اساسی آواز ما هم "ردیف" آوازی ماست. شیرازی ضمن بازخوانی درآمد همایون اثر استاد زنده‌یاد بدیع‌زاده آن را نمونه‌ای از ایجاز و اختصار در اجرای یک درآمد تحریری در کار این استاد برشمرد که ابتدا و در زمان خودش آشنایی‌زدایی به حساب می‌آمد و بعدها رواج لازم را پیدا کرد. جاوید عباسی فلاح نیز ضمن اجرای چند مثال آوازی در تکمیل این بحث کوشید. سرانجام نوبت به اجرای چند آواز توسط خوانندگان دعوت شده به این نشست رسید. منصور رسولی با سه‌تار ادیب تیرانداز (در دستگاه همایون)، علیرضا گلبانگ با گروه همنوازان برومند شامل حمیدرضا برزویی (سنتور)، محمدیوسفی (نی)، هادی محمدی (سه تار) و کوروش حجازی (تمبک) در دستگاه شور، محمدهاشم احمدوند با سنتور میلاد کیایی (در دستگاه شور) و امیرعباس طغرایی نوجوان 17 ساله که خوانندگی و تارنوازی‌اش به صورت همزمان و انفرادی در دستگاه همایون تشویق ممتد حاضران در ارسباران را رقم زد.  در فواصل مختلف برنامه نیز علیرضا معینی مجری خوش‌صدای تلویزیون و رادیو با صدای گرمش اشعاری را دکلمه می‌کرد و حاضران را به وجد می‌آورد. وی در پایان اعلام کرد که هفدهمین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 19 دی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.