counter create hit

مطالب مرتبط:
گیشه سینما در قرق قربانی ها

گیشه سینما در قرق قربانی ها

به گزارش جهان نیوز، رجبی همین حالا و در سینماهای مختلف کشور، سه فیلم بر پرده سینماها دارد؛ «ما خیلی باحالیم»، «ثبت با سند برابر است» و «انزوا» که البته این دو مورد آخری، تقریبا به پایان اکران خود رسیده است. این مورد البته فقط به مهران رجبی مربوط نمی شود و در هر ...

گروه موسیقی برگزیده بیست و ششمین «شب آواز ایرانی» مشخص شد

به گزارش ایلنا، بیست و ششمین برنامه «شب آواز ایرانی» با رقابت ۴ گروه موسیقی شب گذشته -شنبه ۲۸ بهمن- در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در ادامه گروه اول با آوازخوانی سجاد شوشتری و نوازندگی امین دماغ‌گل رقابت بیست و ششم «شب آواز ایرانی» را آغاز ...

«جومانجی2» پنجمین فیلم پرفروش جهان شد

«جومانجی2» پنجمین فیلم پرفروش جهان شد

خبرگزاری میزان: فیلم سینمایی «جومانجی 2» با بازی «دواین جانسون» بعد از نه هفته اکران توانست با فروشی معادل 883 میلیون دلار رتبه پنجم پرفروش ترین فیلم های سال 2017/2018 را از آن خود کرد.   فیلم سینمایی "جومانجی 2" با بازی "دواین جانسون" بعد ...

حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره سنت پیامبران

حدیث پیامبر اکرم (ص) درباره سنت پیامبران

به گزارش جهان نیوز، اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش های تاریخی است. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: خَمسٌ مِن سُنَنِ المُرسَلينَ: اَلحَياءُ وَ ...

برنامه «دورهمی» پخش نمی شود

برنامه «دورهمی» پخش نمی‌شود

داروگ با حال و هوای عید آمد

داروگ با حال و هوای عید آمد

نوزدهمین شمارۀ ماهنامه داروگ (اولین نشریه نوجوانان دوستدار محیط‌ ...

اکران فیلم مجید مجیدی منتفی شد

خبرگزاری ایسنا: روابط عمومی فیلم سینمایی «آن سوی ابرها» اطلاعیه‌ای در زمینه به تعویق افتادن اکران این فیلم منتشر کرد.  به نقل از روابط عمومی فیلم سینمایی آن سوی ابرها به ک ...

تئاتری های تازه کار هنر را ارزان می فروشند/بی اهمیت بودن زحمات هنرمندان از نگاه مسوولان فرهنگی شهرستان

تئاتری های تازه کار هنر را ارزان می فروشند/بی اهمیت بودن زحمات هنرمندان از نگاه مسوولان فرهنگی شهرستان

ساعت: 11:44 منتشر شده در مورخ: 1396/12/02 شناسه خبر: 1316844 یک کارگردان تئاتر عنوان کرد: متاسفانه فعالیت هن ...

اگر حضرت زهرا(س) نبود عالم خلق نمی شد

اگر حضرت زهرا(س) نبود عالم خلق نمی شد

به گزارش جهان نیوز، حدیث قدسی مشهوری در کتاب جنة العاصمة نقل شده است که بیان می کند: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»، ای احمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم و اگر فاطمه نبو ...

چالش‌های پیش‌روی روحانیت روی میز «زاویه»

مجله علوم انسانی شبکه ۴ امشب (۲ اسفند) به بررسی منشور روحانیت امام خمینی (ره) و چالش‌های پیش‌روی روحانیت می‌پردازد. به گزارش ایلنا، مناظره تلویزیونی این هفته برنامه « ...

مروری بر وضعیت چاپ و نشر در افغانستان

مروری بر وضعیت چاپ و نشر در افغانستان

یکی از مواردی که در حوزه فرهنگ جزء مزیت های نسبی اساسی ما در ...

صداپیشه جناب خان به «گلشیفته» پیوست

خبرگزاری صبا: محمد بحرانی در اولین همکاری با بهروز شعیبی مقابل دوربین «گلشیفته» رفت. این بازیگر همچنین در مجموعه "کلاه قرمزی" صداپیشه عروسک‌های " ...

نخستین تصویر از «عطر تلخ» به روایت شهرام حقیقت دوست

نخستین تصویر از «عطر تلخ» به روایت شهرام حقیقت دوست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شهرام حقیقت‌دوست، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون با انتشار عکسی از خود در فیلم «عطر تلخ» در صفحه اینستاگرامش نوشت: «فیلم سینمایی «عطر تلخ» نخستین ساخته سینمایی علی ابراهیمی به تهیه‌کنندگی امیرشهاب رضویان با پایان مرا ...

چرا وزیر ارشاد هیچکدام از فیلمهای جشنواره فیلم فجر را ندیده است؟

چرا وزیر ارشاد هیچکدام از فیلمهای جشنواره فیلم فجر را ندیده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر آمد. عصر روز پنجشنبه 19 بهمن سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پر ...

کسانی که با رانت فیلم ساختند، حق ندارند منکر سینمای مستقل شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نشست پرسش و پاسخ فیلم «هایلایت» با حضور اصغر نعیمی؛ کارگردان، ساسان سالور؛ تهیه‌کننده، پژمان بازغی، آزاده زارعی، الهه حصاری، مینا وحید؛ بازیگران و سایر عوامل آن در پردیس ملت برگزار شد. در این نشست اصغر نعیم ...

انتقاد کیهان از مهمانان «دورهمی»: همسر یک بازیگر کار دعوت از مهمانان را برعهده  دارد

انتقاد کیهان از مهمانان «دورهمی»: همسر یک بازیگر کار دعوت از مهمانان را برعهده دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کیهان نوشت: مهمانان برنامه پنجشنبه شب دورهمی دو خواننده بودند که کم‌سوادی و شوخی‌های سطحی و کلام سخیف ترانه‌هایشان حاکی از تنزل سلیقه سیما در دعوت از مهمان است. این دو مهمان با سن کم با تاکید ...

«دودانگه ساری» معطر به عطر نامداران گمنام شد

ساعت: 09:46 منتشر شده در مورخ: 1396/12/04 شناسه خبر: 1317855 عطر خوش حضور مسافران گمنام هشت سال دفاع مقدس امر ...

وجود دارد در گفت و گو با فارس: قدرت سیاسی مقتدر مهم ترین ویژگی های پنهان است که رفتار یک فرقه در تضاد با اصول قانون است

حجت الاسلام کمیجانی در گفت وگو با فارس: قدرت طلبی اقطاب مهم ترین ویژگی فرقه گنابادی ها است/ رفتار فرقه گنابادی ها در تضاد با مبانی تصوف است

حجت الاسلام داود نویسنده "رای گیری در اسلام" و یک متخصص در ادیان گفت و گو با مراحل آیین و اندیشه, به گزارش خبرگزاری فارس نشان می دهد که ایران یکی از مهم ترین مراکز رشد و توسعه آدرس است: هر چند در این پست از رکود اقتصادی خود دو شاخ (شاخ 13-11. و. صوفیه. نه در زمین از دست رفته تا حد زیادی بر روی نصف النهار است. اما برخی از تیم ها با تکیه بر صداقت تصوف در ایران به زندگی خود ادامه داد. *مهم ترین فرقه های سوفیا در ایران وی با اشاره به مهم ترین فرقه های سوفیا در ایران: فرقه از "خدا" فعال ترین فرقه های تصوف در ایران, بنیانگذار "نورالدین نعمت الله ولی" مردم حلب شاگرد ابو عبدالله ساخته شده حنفی مذهب بود و آن را پس از خلافت آن را به عنوان تبلیغات, طراحی پرداخت ، در طول سلطنت خود را "تیموریان" به ایران آمد و فرقه نعمت اللهیه را تأسیس کرد و با کمک­ های مالی اسکندر (نواده تیمور) و احمدشاه بهمنی(حاکم منطقه­ ای در هند) در اندک زمانی توانست مسلک خود را در منطقه وسیعی از ایران و شبه قاره هند گسترش دهد. حجت الاسلام کمیجانی اظهار داشت: فرقه نعمت اللهی در هفت قرن گذشته با افت و خیز به حیات خود در ایران ادامه داده است، این فرقه تا زمان مجذوب علیشاه کبوتر آهنگی هیچ انشعابی نداشت. بعد از مرگ وی، زین العابدین شیروانی ادعای قطبیت کرد. بعد از شیروانی نیز رحمت ­علی­شاه شیرازی قطب شد و با مرگ وی این فرقه در ایران به شاخه­ های مختلف تقسیم شد که عمده­ ترین آن ها نعمت اللهی «صفی علیشاهی»، «نور علیشاهی»، «کوثر علیشاهی»، «مونس علیشاهی»، «منور علیشاهی» و از همه معروف تر «سلطان علیشاهی گنابادی» است. وی ادامه داد: یکی از معروف­ ترین شاخه­ های سلسله نعمت اللهی در ایران شاخه نعمت اللهی گنابادی است، این گروه که به «طاووسیه» نیز معروف است، توسط محمد سلطان گنابادی پدید آمده، رهبر و سرسلسله کنونی این فرقه پس از محمد حسن صالح علیشاه، در حال حاضر نور علی تابنده است، امروزه فرقه نعمت اللهی گنابادی خود را به شاه نعمت الله ولی و در نهایت به امام علی(ع) منتسب می­ دانند و در ایران فعالیت نسبتاً زیادی دارند. *قدرت طلبی اقطاب مهم ترین ویژگی فرقه گنابادی ها است نویسنده کتاب «تصوف در اسلام» درباره مهم ترین ویژگی این فرقه گفت: مهم ترین ویژگی این فرقه قدرت طلبی اقطاب آن باید دانست. تلاش برای حضور در عرصه سیاست و قدرت طلبی ویژگی قدیمی این فرقه است، سران این فرقه از همان ابتدای تشکیل، با زد و بند با حکومت­ های وقت و نفوذ در آن ها تلاش زیادی کردند تا بتوانند بر سایر فرقه­ ها تصوف برتری یابند. وی افزود: آنان حتی در دروان پهلوی توانستند عده ­ای از درباریان را به گروه خویش وابسته سازند، از جمله عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاخان و جنایتکار معروف، نصیری رئیس سازمان ساواک، سرتیپ پرورش و برخی دیگر از رجال عصر پهلوی جزو این فرقه بوده ­اند. رابطه سلطان حسین تابنده با محمدرضا پهلوی و برگزاری مراسم هر ساله جشن تولد شاه در بیدخت گناباد و حضور اعضای فرقه در راهپیمایی­ ها به نفع محمدرضا شاه پهلوی نشانگر ماهیت سیاسی این فرقه است. *قطب را هم طراز با معصومین(ع) می دانند حجت الاسلام کمیجانی تصریح کرد: اعتقادات این فرقه در خصوص ولایت، معنویت، شریعت، اجتهاد، بیعت، کشف و شهود و تکلیف، با دیدگاه­ های متداول اسلامی تفاوت­ های زیادی دارد، آن ها فقط مسلک خود را بر حق دانسته و بزرگان خویش را دارای کشف و شهود می ­دانند. آنان قطب خود را «ولی وقت» و هم طراز معصومین(ع) می­ خوانند. وی ادامه داد: برای نمونه نور علی تابنده یکی از بزرگان این فرقه می­ گوید «خلافت حق علی نبود، حق ملت بود و وظیفه علی، یعنی ما مسلمین حق داشتیم که بعد از پیغمبر به عنوان جانشین او، خلیفه مثل علی داشتیم»، وی در این عبارات، انتخاب خلافت را حق مردم می­ داند (نه حق خدا) و می­ خواهد بگوید خود مردم نخواستند این حق را به علی(ع) بدهند، و مسأله غصب خلافت مطرح نیست! نویسنده کتاب «تشیع در ایران» بیان داشت: همچنین مصطفی آزمایش از بزرگان فرقه گنابادی در اروپا می ­گوید «سنی کسی است که پیرو رسول خدا بوده و از دو زیاده روی بر کنار باشد، نه دشمن علی و اولاد او باشد و نه دشمن خلفای راشدین، به این ترتیب کسی که از خلفای راشدین بدگویی کند رافضی است و کسی که با علی(ع) مخالفت کند خارجی است، کسی که به خلفای راشدین و به آل رسول الله احترام گذارد و حرمت آنان را مراعات کند و سنت رسول خدا را نیز پاس بدارد، سنی محسوب می شود و به این اعتبار است که بسیاری از بزرگان تصوف و عرفان مانند سنایی، مولانا، عطار و شاه نعمت الله ولی را سنی خوانده ­اند! *پرداخت عشریه به جای خمس! وی گفت: در خصوص ولایت نیز برخی عبارات منقوله از سران این فرقه حاکی از آن است که با وجود ادعای شیعه بودن، دارای باورهایی بسیار نزدیک به اعتقادات شافعی مذهب­ های اهل سنت دارند و در مقوله اجتهاد نیز آنان شریعت اسلام را آن چیزی می­ دانند که ولی آنان بگوید، مثلاً یکی از قوانین خاص این فرقه که به حکم «سلطان علیشاه» مقرر شده، این است که مریدان به جای خمس و زکات، «عشریه» (یک دهم) به جناب قطب یا نماینده قطب بپردازند. *وضعیت تصوف از اواخر صوفیان تا پایان حکومت زندیه نویسنده کتاب «علم تطبیق ادیان» ابراز داشت: با انقراض صفویان و روی کار آمدن نادرشاه افشار اوضاع برای صوفیه ایران دگرگون شد. نادرشاه به علما و فقها تا حدی بی­ اعتنا بود و پس از او نیز کریم خان زند به موضوع مبارزه با تصوف کم توجهی کرد، بنابراین قدرت و نفوذ مخالفان تصوف تاحدی فرو نشست، با این حال از اوایل سلطنت شاه سلطان حسین صفوی تا اواخر حکومت کریم خان زند، وضع تصوف در ایران کاملاً نابسامان بود. وی افزود: اما در اوایل دوره قاجار بار دیگر فعالیت مشایخ نعمت اللهی آغاز شد. در عین حال، با همه فراز و نشیب­ ها و مخالفت های مختلف با تصوف، سلاسل صوفیه به حیات خود ادامه دادند، گرچه ممکن است به سبب غلبه تفکر مدرن، تجلیات فرهنگی آن گسترش چشمگیر نداشته باشند.، همچنین از قرون پیش در شبه قاره هند و برخی سرزمین­ های غربی جهان اسلام از بعضی سلسله­ های تصوف مانند «نقشبندیه»، «ذهبیه»، «قادریه» و «کبرویه» تشکیلاتی باقی مانده است، اما تشکیلات آنان به هیچ وجه رونق و استحکام اجتماعی گذشته را نداشته و ندارد. حجت الاسلام کمیجانی خاطرنشان کرد: اما در ایران از حدود 100 سال پیش یعنی از اواخر دوران قاجار و سراسر دوران پهلوی، برخی سلسله­ های تصوف با برخورداری از نوعی فضای مساعد و حمایت­ های غیر رسمی دولت و استعمار به بازسازی تشکیلات درون سازمانی خود پرداختند و با انگیزه قدرت گرفتن، با دربار حکومت و برخی مراکز قدرت روابط نزدیکی بر قرار کردند، این روند پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و قدرت گرفتن فقهای شیعی تا حد زیادی افول کرد و یا کنترل شد، اما به نظر می­ رسد که برخی سلسله­ های نام آور مانند نعمت اللهی، خاکساریه و ذهبیه همچنان بر حفظ تشکیلات خویش اصرار دارند. *فرقه گنابادی در مقابل اقتدار تشیع و فرهنگ استعمارستیز قرار گرفته است وی ادامه داد: البته از نوع عملکرد آنان بر می­ آید که رفتارهای ایشان بر خلاف اسلافشان، با نوعی انگیزه­ های دنیاگرایانه و جاه طلبانه عجین شده، زیرا بسیاری، آنان را تنها مدعیانی صوفی­ نما می­ دانند که برای طلب دنیا و کسب قدرت تلاش می کنند، از آنجا که برخی رهبران فکری ایشان سال­ها است که در اروپا در رفاه کامل زندگی می­ کنند، تصور بر این است که برخی راهکارهای ترویج مجدد مسلک تصوف در ایران با سرانگشت تدبیر استعمار، طراحی و اجرا می­ شود، گویا آنان با اصرار بر فعالیت در ایران تلاش دارند تا جبهه دیگری در مقابل اقتدار تشیع و فرهنگ استعمارستیز آن ایجاد کنند. *مشخصات عمده سلسله­ های صوفیه معاصر در ایران این کارشناس ادیان و مذاهب بیان داشت: رهبران این فرقه ادعا دارند که مخالفان آن ها، مخصوصاً علما و فقها، از حقیقت دور هستند و مسلک صوفیانه آن ها تنها یا بهترین راه تعالی انسان است، رعایت شریعت رسمی اسلام را کم اهمیت قلمداد نموده و در مقابل بر پایبندی دقیق مناسک خود ساخته فرقه خود تأکید دارند، سیاست­ زدایی همراه با موضع­ گیری­ های نامناسب، مشکوک در مقابل نظام اسلامی و بیان نظرات چند پهلو در خصوص اعتقادات رسمی تشیع، از مشخصات عمده سلسله­ های صوفیه معاصر در ایران است.          انتهای پیام/